Wednesday, February 16, 2011

ASAM GARAM BAHASA 18:


Pada akhir bulan januari 2011, saya berkesempatan berkunkung ke rumah ibu saudara saya yang terletak di di Bandar Kuala Kangsar, Perak.  Oleh kerana tidak biasa dengan jalan yang kami lalui saya memberikan tumpuan yang lebih pada setiap papan tanda menuju ke rumah mak cik saya. sebaik sahaja tiba di lampu isyarat pertama kami disambut dengan cogan kata “selamat datang ke Kuala Kangsar Bandar Di Raja”. Setelah bergerak hampir tiga kilometer, saya terpandang penunjuk arah “Muzium DiRaja”.  Keadaan ini mendatangkan tanda Tanya tentang penggunaan “Bandar Di Raja” dan “Muzium Di Raja”. Ejaan yang manakah sewajarnya digunakan? Adakah Di pada kata tersebut berfungsi sebagai imbuhan atau kata sendi nama?

KOMENTAR:
Bagi menjawap teka-teki ini saya telah merujuk kamus dewan edisi kedua (1993:307),di. Oleh itu,  frasa “Bandar Di raja” dan “Muzium DiRaja” adalah bentuk ejaan yang salah dan sepatutnya frasa tersebut dieja “Bandar Diraja” dan “Muzium Diraja”. menyatakan bahawa kata diraja sebenarnya adalah kata yang digunakan dalam sastera lama, iaitu kependekan daripada kata adiraja. Ini bermakna kata tersebut mempunyai kata dasar raja yang menerima imbuhan

No comments:

Post a Comment