Friday, January 21, 2011

ASAM GARAM BAHASA 3:

Rencah asam garam yang terdapat dalam penggunaan bahasa dapat saya kesan adalah melalui perbualan rakan saya dan kenalannya yang berlaku sewaktu kami dalam perjalanan menghadiri kuliah ke Kampus. Kenalan rakan saya menengurnya “awak Nampak segar sekarang” sambil menunjukkan gerak badan membuka bidang badannya bagi  mengambarkan keadaan rakan saya semakin berisi. Keadaan ini sedikit sebanyak mengelikan hati sekaligus membawa persoalan dalam diri saya. 

 KOMENTAR:
dalam situasi ini penggunaan istilah ‘segar’ digunakan oleh penutur bertujuan untuk mengatakan keadaan individu yang semakin besar atau berisi dari keadaan yang seblum ini.  Namun pengunaan istilah ‘segar’ dalam konteks ayat yang dimaksudkan tidak bersesuaian dengan maksud istilah sebaliknya kalimat ‘segar’ digunakan untuk keadaan tubuh badan yang cergas dan sihat.

No comments:

Post a Comment