Thursday, January 20, 2011

ASAM GARAM BAHASA 2:


Asam garam bahasa yang saya pahatkan disini berlaku sewaktu saya dalam perjalanan pulang kerumah dengan menaiki bas. dua orang penumpang di hadapan  tempat duduk saya terdapat dua orang individu yang mengenali antara satu sama lain melalui cara  percakapan mereka yang mesra. Disepanjang perjalanan mereka bercerita mengenai pengalaman mereka walaupun perbualan mereka agak kuat tetapi saya tidak ambil kisah selagi mereka tidak melampaui batasannya. Akan tetapi terdapat sepatah ayat yang mencuit hati saya antara ayat yang mendapat perhatian saya apabila saya mendengar penggunaan ayat seperti “hah… ini lah tempatnya aku ke sana dia ke sana” . kasihan rakannya yang agak keliru pada ketika itu.

KOMENTAR :
Dalam situasi ini individu tersebut menggunakan kata arah yang sama iaitu kata arah ‘sana’ tetapi membawa maksud tempat yang bertentangan antara satu sama lain. sepatutnya inidividu tersebut menggunakan kata arah ‘sana’ dan ‘sini’ bagi menunjukkan tempat yang lebih dekat menggunakan kata arah ‘sini’ manakala tempat yang lebih jauh menggunakan kata arah ‘sana’ bagi menjelaskan berbezaan jarak dalam ceritanya itu. Dengan ini lebih mudah untuk pendengar memahami situasi yang diceritakan.

No comments:

Post a Comment